Spune adio asteniei si bucura-te cu adevarat de natura, de soare, de primavara!

Bine ne-am regasit!

Tema articolului de astazi este astenia de primavara.

De unde ideea acestui articol? Saptamana trecuta stateam la o cafea cu mama soacra. Facem lucrul acesta macar o data pe saptamna. Din vorba in vorba am ajuns si la faptul ca nu se simte prea bine, ca in ultimul timp este obosita, lipsita de vlaga si ca ar dormi tot timpul. In plus este nervoasa si agitata.

Dansa este educatoare de 40 de ani. Dupa o asa lunga perioada de lucru cu copii prescolari e normal sa se simta obosita si nervoasa. I-am spus toate acestea, dar le-a respins cu vehementa. Este convinsa ca la baza starii ei proaste este astenia de primavara. Sustine ca de ani buni se simte asa la inceputul primaverii.

Sincera sa fiu, pe mine nu m-a convins initial, pentru ca din punctul meu de vedere astenia de primavara era doar un concept abstract, de fite, daca mi se permite o astfel de exprimare, si nu o afectiune reala.

Si nu greseam in totalitate:) astenia exista cu adevarat si afecteaza, in diverse grade, mare parte din populatia lumii, dar nu este o boala ci un simptom, o stare, asa cu reiese din definitia dexonline: Astenia in general este o “stare de oboseala intensa și prelungita, insoțita de slabiciune fizica, de scaderea capacitatii de lucru intelectual etc. – Din fr. asthénie.”

Desi este deseori confundata cu oboseala, are cauze mult mai profunde decat aceasta, coborand la nivel celular. Aici are loc fenomenul de meolism(ansamblul transformarilor care au loc in tesutirile organismului) fenomen insotit de producere sau de pierdere de energie. Daca pierderea de energie este mai mare decat producerea, atunci echilibrul este rupt si celula se oboseste. Astfel apare astenia!

Exista mai multe tipuri de astenie:
– Astenia de efort: pare dupa obosela sau surmenaj daca acestea nu s-au compensat la timp prin odihna;
– Astenia nelegata de efort: se instaleaza in carente (vitamine, minerale, proteine) sau excese (zahar rafinat, lipide), in urma unor tulburari hormonale sau metabolice (astenii somatice) care denatureaza utilizarea caloriilor sau an distrofiile musculare.
– Astenii particulare provocate de stari astenizante (gripa, alte viroze, convalescenta, hemoragii, trumatisme, avort, nastere, soc moral, depresie, insomnie, dureri fizice mari)
– Astenia fizica (generala, musculara, mialgica)
– Astenia mintala (intelectuala, nervoasa, psihica)
– Astenia senzoriala (auditiva, vizula)
– Astenia sexuala
– Astenii mixte
– Astenie de primavara
– Astenie de toamna

Astenia de primavara apare, asa cum ii sugereaza si numele, o data cu inceputul primaverii atunci cand organismul nostru trebuie sa faca fata schimbarilor de temperatura si luminozitatii crescute, sa se adapteze practic la un nou stil de viata. Este o perioada de consum mare de energie.

Principalele cauze ale asteniei sunt:

  • Carente alimentare determinate de consumul de alimente conservate, sarace in vitamine si minerale din timpul iernii;
  • Lipsa exercitiilor fizice, a miscarii;
  • Bolile de sezon, cum ar fi gripa.

Cele mai frecvente simptome sunt:

  • Stari de continua oboseala si somnolenta;
  • Lipsa de energie
  • Pasivitate si putere de concentrare redusa
  • Disconfort, iritabilitate si anxietate
  • Cefalee si palpitatii
  • Lipsa tonusului si scaderea formei fizice
  • Sentimentul de vinovatie
  • Scaderea sau cresterea poftei de mancare si, implicit, probleme de greutate
  • Buimaceala

Daca decizi sa nu iei in serios aceasta stare este bina sa stii ca astenia are si consecinte, cea mai des intalnita fiind depresia.

Cum putem combate astenia?

D-na doctor Raluca Teodorescu, medic specialist medicina interna in cadrul Hypreclinicii MedLife Bucuresti, recomanda ,intr-o emisiune interactiva cu cititorii site-ului clinicii, urmatoarele remedii:

  • Diversificarea alimentatiei– consuma cat mai multe fructe si legume proaspete care aduc  un aport de vitamine si minerale.

Dintre legume as enumera: urzici, spanac, stevie, sparanghel, loboda, ceapa verde, ridichi, salata verde, morcovi etc.
Iar dintre fructe as enumara: mere, citrice, nuci,curmale etc.

  • Cura de vitamin si mineraledaca suferi de astenie severa s-ar putea ca vitaminele pe care le iei din alimente sa nu fie suficiente. Prin urmare ai nevoie de suplimente nutritive. De retinut este faptul ca acestea nu inlocuiesc o alimentatie variata ci o completeaza.

Pe sfatul medicului.ro  am gasit un program de tratament simplu, natural, foarte usor de integrat in programul tau zilnic. Este recomandat a se urma timp de sase saptamini si cuprinde:
a) Ginseng – sub forma de pudra foarte fina ambalata in capsule astfel incit sa se administreze cite 3 grame pe zi in primele doua saptamini, apoi 2 grame timp de patru saptamini.

b) Polen – cate doua linguri de granule diluate intr-un pahar cu apa sau cu suc de fructe proaspat, indulcit cu o lingurita de miere de salcim; se iau dimineata inainte de micul dejun.

Polenul actioneaza la nivelul neuropsihic prin stimularea bunei dispozitii si a actiunii euforizante, insotita de cresterea capacitatilor intelectuale. Asupra meolismului general are un efect reglator,

Polenul are urmatoarele proprietati generale:

  1. tonifiant si stimulator general al sanatatii, cu efect euforizant;
  2. reechilibrare functionala prin actiune naturala si psihologica;
  3. dezintoxicant general al intregului organism.

Fiind un produs natural, polenul nu are efecte adverse sau contraindicatii, nu prezinta incompatibilitati.

c) Magneziu – aproximativ 300 de miligrame pe zi, sub forma de comprimate de glucolactat de magneziu; se iau in doua reprize: prima data in timpul serrii micului dejun si a doua oara in timpul cinei.

  • Odihna: Pentru ca in timpul somnului organismul nostru se reface si acumuleaza energie, este necesar sa respecti orele de somn
  • Miscarea : contactul cu soarele de primavara, cu natura, pomii infloriti, au un efect tonic asupra organismului, deci sa profitam sa facem plimbari prin parc, alergari usoare, sa facem miscare in aer liber

La acestea se adauga plante medicinale care au un rol important in tratarea asteniei, cu mentiunea ca nu exista retete universal valabile si ca ceea ce functioneaza foarte bine in cazul unei persoane poate sa fie complet ineficient la alta.

Cele mai cunoscute plante in domeniul nostru de interes sunt:

  1. Plante cu rol in diminuarea starii de oboseala– In cele mai multe cazuri, oboseala aparent fara motiv este semnul suprasolicitarii ficatului. Cele mai la indemana remedii sunt salatele verzi cu papadie.papadie

Tijele si frunzele de papadie – sunt cel mai puternic detoxifiant al primaverii. Tijele si frunzele de papadie despovareaza de toxine ficatul si colonul, regleaza si stimuleaza digestia, ajuta la eliminearea masiva a toxinelor din organism. Se consuma zilnic, pe stomacul gol, cinci-zece tije de papadie neinflorita sau o mana de frunze verzi (sub forma de salata). O cura dureaza minim sapte zile

2.  Plante pentru calmare: sunatoare, busuioc, valeriana,rozmarin, urzica

sunatoareCeaiul de sunatoare este cel mai bun remediu pentru tratarea depresiei si pentru revigorarea intregului organism. Se poate prepara o infuzie din 2 lingurite de sunatoare la o cana cu apa clocotita. Se beau 1-2 cani pe zi, timp de 21 de zile. Atentie! Sunatoarea in exces produce migrene

valerianaCeaiul de valeriana este cel mai bun sedativ natural. Valeriana trateaza astenia si anxietatea. Se pot lua 2-3 capsule cu valeriana de la magazinele naturiste, sau se pot administra cate 10 picaturi de tincture de valeriana, de 3 ori pe zi.

 

 

 

rozmarinTinctura de rozmarin – are un efect tonic nervos si cardiac puternic, fiind indicata mai ales in cazul asteniei care apare la persoanele hipotensive, cu predispozitie spre melancolie sau depresie. De asemenea, are un efect de stabilizare a emotiilor, fiind recomendata firilor mai labile, care trec cu repeziciune de la o stare la alta.

urzicaCeaiul si maceratul de urzica au efect antidepresiv si revitalizant. Urzica purifica si fortifica organismul la trecerea dintre anotimpuri. Se poate prepara o infuzie dintr-o mana de urzica si 200 ml de apa. Se macereaza 3 ore si se bea sucul rezultat. Se beau 3 cani pe zi, timp de 20 de zile, cu pauza 10 zile

busuiocTinctura de Busuioc: – se administreaza mai ales cu tinctura de sunatoare, combinate in proportii egale: 1-2 lingurite de amestec de 4 ori pe zi, diluata in apa.

 

 

 

O alta cale de a autiliza aceste plante cu efect de calmare in mod eficient este baia. Fie se adauga planta ca atare in saculet sub jetul de apa, fie se folosesc uleiuri esentiale care se adauga in apa de baie.

3. Plante pentru revitalizarea organismului:  catina (contine mari cantitati de vitamina A si E), macesele (contin vit. C); ginseng.

maceseMacesele – reprezinta cel mai puternic vitaminizat C din flora noastra. Sunt un remediu foarte valoros in cazul oboselii cronice, in slabiciune, apetit alimentar inconstant, scaderea imunitatii.

Prepara o infuzie dintr-o lingurita de fructe la 250 ml de apa fierbinte, timp de 10 minute. Se beau doua cani pe zi, timp de 20 de zile, cu pauza 10 zile.

catinaCatina este un medicament in sine. Contine vitamine liposolubile, care se absorb in sange. Mod de utilizare:

  • infuzie din o lingurita de fructe la 250 ml de apa fierbinte. Se infuzeaza 10 minute si se beau doua cani pe zi, timp de 20 de zile, cu pauza 10 zile
  • conservata in miere
  • ulei esential

Scopul tuturor acestor remedii  este de a redresa sinteza meolismului si de a reconstitui potentialul energetic.

Urmand aceste recomandari simple vei scapa de starea de oboseala si de durerile de cap si te vei putea bucura cu adevarat de natura, de soare, de primavara!

Lista de mai sus este departe de a fi inchisa. Te invit pe tine, cel/cea care citesti aceste randuri, sa o completezi cu propria ta experienta!

In cazul in care ai folosit ceva din ceea ce este recomandat mai sus, mi-ar placea tare mult sa-mi spui, intr-un comentariu mai jos, ce efecte a avut in cazul tau.

Data viitoare vom discuta despre plantele medicinale indicate pentru a combate rinita alergica.

Pana atunci, multa sanatate!

Cu prietenie,

Elena Badea.

PS. In munca mea de documentare pentru acest articol am dat tot timpul peste recomandarea de a manca legume. In seara asta, cand m-am intors de la servici, m-am trezit cu o pofta nebuna de salata.

La noi ninge, este un strat de zapada mai mare decat asta iarna si totusi am mers in gradina si am smuls din bratele omatului ceapa verde. Aveam din padure grausor si urzici, am adaugat peste ele rosii castraveti, ardei rosu, marar, am asezonat totul cu ulei si otet balsamic…nu stiu daca a fost de vina pofta mea mare, dar jur ca in viata mea nu am mancat o salata mai buna!

Am pus pentru prima data urzica proaspata in salata. Bunicul sotului meu de la Caraorman obisnuia sa o manance asa (la noi in Ialomita, urzica se prepara ca o tocana sau ca o ciulama, deci schimbarea a fost bine-venita).

Asa ca la recomandarile referitoare la modalitati de preparare, adauga si salata cu urzica proaspata.

 

 

Surse:

http://www.mediculmeu.com/plante-medicinale/leacuri-populare/remedii-pentru-astenia-de-primavara.php

http://www.medicas.ro/sanatatea-pe-larg/astenia-de-primavara/#more-240

http://www.codrosu.ro/astenie-de-primavara-remedii-pentru-tratarea-asteniei-de-primavara-si-a-depresiei/

 

 

 

Ti-a placut articolul?

Imi pare bine ca ai parcurs acest articol pana la final. Inseamna mult pentru mine. Daca ti-a placut, alatura-te abonatilor mei si vei primi informatii utile despre plantele medicinale.

In semn de multumire pentru increderea acordata iti ofer un material despre cele mai eficiente plante medicinale in lupta cu stresul

Comments

comments

4 păreri la “Spune adio asteniei si bucura-te cu adevarat de natura, de soare, de primavara!

  1. Marcela

    Elena, foarte util articolul tau. Te-ai documentat ceva. Eu folosesc ulei de catina sub forma de tablete pentru revitalizarea organismului si bineinteles multe salate, legume si fructe proaspete. Nu am pus niciodata urzica proaspata in salata. O sa testez. 🙂

    Răspunde
    1. admin Autor articol

      Nici eu pana aseara:) dar reteta este mostenire de familie…e fain cand ai neamuri in zone diferite ale tarii pentru ca vii in contact cu obiceiuri felurite! Ai mancat vreodata placinta de halva? e delicioasa, desi nu la fel de sanatoasa ca salata cu urziti proaspete:)))

      Cu prietenie,
      Elena.

      Răspunde
  2. Ildi

    Elena,

    Iti multumesc pentru aceste informatii valoroase. Mananc si eu multe salate, imi plac la nebunie, chiar si urzica.
    Mult succes, ai multa pasiune pentru ceea ce faci.
    Cu drag, Ildi.

    Răspunde
    1. admin Autor articol

      Super! inseamna ca bunicul nu era nici pe departe unicat:)

      Multumesc pentru cuvintele frumoase!

      Cu prietenie,
      Elena.

      Răspunde

Lasă un răspuns