Ce trebuie sa stii ca sa renunti la fumat!

Bine ne-am regasit!

Ideea articolul de fata a iesit la iveala intr-o discutie pe care am avut-o cu Robert, omul extraordinar care se afla in spatele unui site deosebit pe care eu il citesc cu placere: http://musictherapy.ro/

Noi ne-am intalnit la un curs despre antrepenoriatul online, un curs de exceptie care mie mi-a schimbat viata. Este primul curs de acest gen din Romania si sunt convinsa ca vom auzi cu totii de el mult timp de aici in colo pentru ca are capacitatea de a misca muntii din loc.

Mi-am dat seama ca Robert are dreptate cand spune ca fumatul este un subiect de interes, ajunge doar sa ma uit in jurul meu. Numai in familia mea numar 3 fumatori care nu constientizeaza pericolele la care se expun, desi aud tot timpul sloganul „tutunul dauneaza grav sanatatii”.

Conform Studiului realizat de Agentia Nationala Antidrog si cuprins in Raportul National privind situatia drogurilor in Romania 2011,15% dintre decesele de pe teritoriul tarii sunt cauzate de fumat: 24% in cazul barbatilor si 6% in cazul femeilor. Mortalitatea prin cancer pulmonar, boala despre care 98,3% dintre adultii romani stiu ca este provocata de fumat, aproape s-a triplat in ultimii 25 de ani.

De asemenea s-a constatat o scadere a pragului mediu de debut pentru generatia tanara (15 – 34 ani), in raport cu generatia adulta (35 – 64 ani) si cu valoare mai mica pentru persoanele de sex masculin (in 2010 – 17,57 ani), fata de cele de sex feminin (in 2010 -19,46 ani).

Sa te lasi de fumat si sa nu te apuci iar este greu, dar o poti face. Pentru a avea cele mai bune sanse sa reusesti in acest demers trebuie sa stii cu ce te confrunti si care sunt pasii de urmat. Toate aceste informatii ma straduiesc sa ti le ofer in acest articol.

Mark Twain a spus: “Sa renunti la fumat e usor. Am facut-o de o mie de ori.”

Cu alte cuvinte sa renunti e usor, mai e greu e sa-ti mentii hotararea!

De ce este renuntarea la tutun si mentinerea decizie asa de grea pentru atat de multi oameni? Raspunsul este nicotina!

Nicotina este un drog care se gaseste in mod natural in tutun. Creeaza dependenta la fel ca heroina si cocaina. Cand inhalezi fum nicotina ajunge adanc in plamani de unde este preluata rapid de sange si raspandita in intreg organismul. Nicotina inhalata de tine ajunge mai repede la creier decat drogul administrat prin injecatare.

In timp, persoana care fumeaza devine dependenta de nicotina atat fizic cat si psihic  pentru ca efectele ei sunt placute: stimuleaza – la nivelul creierului – producerea hormonilor, mai ales a endorfinelor (hormonii fericirii). Acestia pot alina durerile si pot crea buna dispozitie.

La fel ca si alcoolul, nicotina poate calma stresul, prin intermediul acelorasi endorfine sau poate impulsiona in caz de oboseala sau surmenaj. Datorita nicotinei creste puterea de concentrare si creativitatea. Fumatorii se simt pur si simplu in forma. Deci pericolul recidivei este prezent permanent.

Cand o persoana termina de fumat o tigara, nivelul de nicotina incepe sa scada tot mai mult. Nivelul de placere scade si fumatorul doreste sa fumeze iar. Daca fumatul este amanat, fumatorul poate deveni iritat si nervos. In mod obisnuit acesta nu ajunge la simptome de sevraj reale, dar disconfortul creste din ce in ce mai mult. Cand persoana respectiva fumeaza o tigare, starea de discomfort dispare si ciclul se reia.

Studiile au aratat ca pentru a renunta la fumat si a te feri de recidiva, este nevoie sa combati atat dependenta fizica cat si pe cea psihica.

Fizic, corpul reactioneaza la absenta nicotinei si intra in sevraj. Mental, te confrunti cu renuntarea la un obicei, care necesita o mare schimbare de comportament.

Simptomele de sevraj incep de obicei la cateva ore de la ultima tigara si pot dura de la cateva zile pana la cateva saptamani . Pot include oricare din următoarele:
– ameteli (care pot dura doar 1 sau 2 zile dupa renuntare)
– depresie
– sentimente de frustrare, nerabdare si manie
– anxietate
– iritabilitate
– tulburari de somn
– probleme de concentrare
– neliniste sau plictiseala
– dureri de cap
– oboseala

– cresterea poftei de mancare si crestere in greutate
– constipatie si balonari
– tuse, gura uscata, durere in gat si scurgeri nazale
– senzatie de constrictie toracica
– ritm cardiac mai lent.

Poate te intrebi : De ce sa renunt?

Ei bine, trebuie sa stii ca fumatul afecteaza aproape fiecare organ al corpului:

– Circulatia – nicotina declanseaza secretarea anumitor hormoni, care determina contractarea vaselor de sange, afectand circulatia periferica si ducand la cresterea tensiunii arteriale cu 10-15 %; cresterea tensiunii arteriale creste riscul de comotii cerebrale sau infarct miocardic.
– Sangele – monoxidul de carbon din fumul de tigara inlocuieste pana la 12 % din oxigenul transportat in mod normal de globulele rosii, ceea ce inseamna ca tesuturile nu vor mai fi suficient oxigenate; este, astfel, ingreunata activitatea fizica.
– Plamanii – fumatul incetineste dezvoltarea plamanilor la adolescenti si duce la deprecierea capacitatii respiratorii; gudronul din fumul de tigara se depune in tesuturile plamanilor si duce la moartea lor; in timp, se poate ajunge la cancer sau emfizem pulmonar – o boala care implica distrugerea peretilor alveolelor pulmonare.
– Inima – fumatul face ca inima sa bata mai repede cu 10-25 de batai pe minut pentru a pune sangele in miscare; in plus, sangele contine mai putin oxigen cand ajunge la inima, ceea ce poate duce la boli cardiace.
– Pielea – fumatul duce la distrugerea elastinei – fibrele elastice care mentin pielea neteda si fara riduri; nicotina din fumul de tigara duce la contractarea vaselor de sange, ceea ce inseamna ca pielea nu mai este la fel de oxigenata si hidratata.
– Ochii – potrivit cercetarilor recente fumatul dubleaza riscul degenerarii oculare sau al deteriorarii centrului retinei.
– Dintii – gudronul din fumul de tigara ingalbeneste dintii, iar fumul de tigara inhiba activitatea anticorpilor care protejeaza gingiile de boli; fumatul dubleaza riscul pierderii dintilor, cariile si bolile gingiilor sunt mult mai frecvente in randul fumatorilor.
– Gura, faringele si laringele – aceste delicate tesuturi sunt expuse in mod repetat agentilor cancerigeni din fumul de tigara; rezultatul e cancerul de planseu bucal sau cel esofagian.
– Stomacul – fumul de tigara favorizeaza secretia excesiva de sucuri gastrice, ceea ce poate duce la ulcer si la alte probleme gastrointestinale.

Are riscuri speciale pentru femei si copii – pilula contraceptiva care mareste de 10 ori riscurile cardio-vasculare. Nasterea prematura, copii cu o greutate prea mica si moartea bebelusului sunt consecintele tabacismului mamei in timpul graviditatii.

De asemenea, daca esti femeie si esti insarcinata, este important sa constientizezi faptul ca  nicotina trece prin placenta in lichidul amniotic si in sangele din cordonul ombilical, dar si in laptele matern.

E firesc sa-ti pui intrebarea cat dureaza perioada de la ultima tigara la obtinerea statului de “nefumator veritabil”?

In realitate un fumator nu ajunge niciodata in postura de nefumator veritabil, existand permanent riscul de a recidiva. Dar exista cateva etape clare in procesul de eliminare a nicotinei si acestea sunt:

  1. La 20 minute de la momentul renuntarii bataile inimii si presiunea sangelui scad;
  2. La 12 ore dupa: nivelul monoxiduluide carbon din sange scade la normal;
  3. La 2-3 saptamani dupa, circulatia sangelui se imbunatateste si creste eficacitatea plamanilor;
  4. La 1-9 luni dupa: tusea sii respiratia sacadata scad; cilii incep sa-si recapete functiile normale inplamani, crescand abilitatea de a elimina mucusul, de a curate plamanii, reducand in felulacesta riscul la infectii;
  5. La 1 an dupa: Riscul mare de boli cardiace coronariene este la jumatate din cel pe care-l comporta un fumator;
  6. La 5 ani dupa: Riscul de cancer al gurii, faringelui, esofagului, vezicii urinare și cel cervical se reduce la jumatate. Scade riscul de cancer la nivelul unui nefumator. Riscul de accident vascular cerebral poate deveni similar celui unui nefumator dupa 2-5 ani.
  7. La 10 ani dupa: riscul de a face cancer de plamani se reduce la jumatate in comparatie cu cel al unei persoana care  a continuat sa fumeze. Scade de asemenea si riscul de cancer pancreatic si de laringe;
  8. La 15 ani dupa: riscul de a dezvolta boli de inima este egal cu cel al unui nefumatot.

Sa renunti la fumat, mai ales daca sari de 10-15 tigari pe zi, nu este o munca usoara.  Ai nevoie de vointa si sustinere permanente. Insa vei avea sanse de reusita daca vei aplica pasii de mai jos:

1. Pregateste-te atat

– psihologic(prin stabilirea unei date clare, prin asimilarea faptului ca o data ce te-ai lasat de fumat, nu te poti din nou de acest obicei, nici macar un fum nu este permis!)

 cat si

– ambiental(arunca toate tigarile si scrumierele, nu permite familiei sau prietenilor sa fumeze in apropierea ta).

Daca ai mai avut tentative care au esuat, aceasta este etapa in care ar trebui sa te gandesti ce ai facut gresit atunci si cum poti sa eviti.

2. Cauta sprijin si incurajare
Studiile arata ca ai mai multe sanse de reusita daca te bazezi pe sprijinul si ajutorul celor de langa tine (familie, prieteni), daca apelezi la consiliere de specialitate si la personal medical.

3. Invata lucruri noi si cauta-ti alte preocupari
• Incearca sa iti distragi atentia de la nevoia de a fuma. Vorbeste cu o persoana de incredere, mergi la plimbare sau ocupa-ti timpul cu diferite sarcini.

• O data ce te-ai lasat de fumat, schimba-ti rutina. Mergi pe o ruta diferita spre serviciu. Bea ceai in loc de cafea. Mananca micul dejun intr-un alt loc decat o faci de obicei.

• Fa ceva pentru a reduce stresul. O baie fierbinte, exercitiile fizice sau o carte buna te pot ajuta pe aceasta directie.

• Asigura-te ca in fiecare zi ai ceva placut de facut.

• Bea foarte multa apa si lichide.

4. Apeleaza la plante medicinale sau la medicamente, in ambele cazuri la indicatiile unui medic specialist

5. Pregateste-te pentru recidive si pentru situatiile dificile
Cele mai multe recidive se petrec in primele trei luni de cand ai renuntat la obiceiul nesanatos al fumatului. Nu te descuraja si aminteste-ti ca  in medie un fumator va renunta la viciul sau dupa a cincea incercare.

Principalele plante medicinale recomandate de specialisti pentru tratarea dependentei de nicotina sunt:

  • sunatoare desi a fost folosita cu precadere pentru tratarea depresiei, exista studii preliminare recente pe oameni care arata ca planta are capacitatea  de a juta in lupta impotriva fumatului; Planta atenueaza nevoia de nicotina si remineralizeaza organismul slabit din cauza tutunului.sunatoare

Remediul se poate administra sub forma de

– ceai, care se prepara dintr-o lingurita de planta la 250 ml de apa clocotita, fiind recomandate cate doua-trei cani pe zi.

– decoct (o lingurita in amestec cu angelica, radacina de gentiana, pelin si cu scoarta de crusin la 300 ml de apă).

Bea acest decoct zilnic, timp de o saptamana., recomanda Dr. Alexandru Costescu medic specialist medicina de familie, fitoterapie, homeopatie, acupunctura.
Sunatoare nu este recomandata pentru femeile gravide sau care alapteaza, copii, sau persoane cu tulburare bipolara, boli hepatice sau renale.

  • Pedicuta: face ca atunci cand este tras un singur fum de tigara sa apara o senzatie puternica de voma, care poate persista dupa aceea o ora (uneori chiar mai mult).pedicuta[1]

Alcaloizii continuti de pedicuta reduc dorinta de a fuma si diminueaza anumite efecte negative ale tigarilor, deoarece au afinitate competitiva cu nicotina din tutun, ocupand receptorii acesteia pe celulele tinta si oprind desfasurarea unei parti a activitatii nefaste intracelulare a nicotinei.

In plus, pedicuta este un laxativ usor, ajutand la formarea unui scaun normal, si impiedicand constipatia din perioada initiala a renuntarii la fumat.

Pedicuta poate fi administrata  sub forma de :

– pulbere : ia un varf  de cutit de pulbere de pedicuta de 4-5 ori pe zi; planta se tine sub limba un sfert de ora, dupa care se inghite cu putina apa. Administrarea se face, de preferinta, pe stomacul gol. Prima doza se ia dimineata devreme, imediat dupa trezire, iar restul dozelor se iau la intervale de maxim 4 ore intre ele.

– decoct : prepara un decoct dintr-o lingura de pedicuta uscata la 200 ml de apa fiarta si lasa amestecul peste noapte. Bea decoctul pe stomacul gol, timp de sapte zile.

Nu se recomandapentrupersoanele care sufera de diaree si pentru femeile insarcinate si cele care alapteaza .

  • potbal : combate tusea tabagica.potabal

Se administreaza sub forma de:

– suc care  se obtine prin presarea frunzelor si se consuma zilnic cate 2-3 lingurite, intr-o ceasca de supa sau de lapte fierbinte.

– decoct: din frunze de podbal se prepara din 3-4 linguri de planta uscata la 1 litru de apa care se fierbe 10 minute, se strecoara si se floseste extern pentru inhalatii (se inhaleaza aburul sub prosop de 2-3 ori pe zi pentru decongestionarea cailor respiratorii)
Contraindicatii: dozele mari sunt toxice datorita alcaloizilor pirolizidinici, care afecteaza ficatul si functia plamanilor; este indicat sa nu se depaseasca dozele admise.

  • valeriana: planta cu efecte benefice ce ajuta in sevraj ( necesitate a corpului de nicotina in cazul fumatorului inrait)valeriana

Cand ai decis sa renunti la fumat, este indicat sa urmezi o cura de patru saptamani cu tinctura de valeriana. Se administreaza de trei ori pe zi cate 1-3 ml de tinctura diluata in apa.

In doze normale, valeriana da foarte rar reactii adverse, care constau in somnolenta si – uneori – usoara senzatie de vertij. Depasirea acestei doze produce insa efecte cum ar fi: senzatii de ameteala, lipsa de concentrare si coordonare, dureri de cap etc.

 

  • obligeana: are un gust amar si aromat, cu efect de diminuare a poftei de fumat si de respingere a fumuluiobligeana

Modalitati de administrare:

– ia o lingurita de rizomi sau frunze uscate de obligeana, care se tine in gura timp de 5-10 minute, de 3-4 ori pe zi,

– decoct din rizomi de obligeana, din care se bea cate o lingura, inainte si dupa mesele din cursul zilei

Nu se recomanda consumul de obligeana femeilor insarcinate, celor care alapteaza, copiilor si in cazul epilepticilor. Supradozajul determina efecte halucinogene.

  • menta: multi fumatori au senzatie de greata si varsaturi in perioada sevrajului. De asemenea ea are capacitatea de a provoca relaxare si un effect anestezic si de calmare a durerii din corp.menta

Se poate administra su forma de:

– infuzie

– uleiuri esentiale.

Menta este contraindicata persoanelor cu tensiune arteriala scazuta, femeilor insarcinate si celor care alapteaza, celor care primesc tratamente conform metodelor homeopatice, copiilor pana la 3 ani.

  • Ovazul este un bun calmant si da rezultate excelente in tratarea dependentei de nicotina.ovaz

Modalitati de administrare:

– ceai: Pune o lingura de boabe la 250 ml de apa si fierbe timp de cinci minute.

Bea in fiecare dimineata cate o cana de ceai, timp de sase luni.

– tinctura: cura se face pe o perioada de trei luni, timp in care, de trei ori pe zi, se administreaza cate 20-30 de picaturi diluate in 50 ml de apa.

Este contraindicat  persoanelor care prezinta intolerant ala gluten.

  • Patlagina este un renumit expectorant si un depurativ cu o arie de actiune foarte patlaginamare – purifica organe vitale precum plamanii.

Se poate administra sub forma de infuzie de 2-3 ori pe zi.

In doze normale, patlagina nu are reactii adverse.

 

Aceste plante se pot administra in cure individuale sau in diverse combinatii in functie de recomandarea medicului. Trebuie insa sa-ti amintesc ca primul element ce contribuie la reusita este vointa ta ferma!

Dar recompensa este pe masura. Imagineaza-ti cum va fi viata ta cand iti vei infrange dependenta.

In primul rand va creste stima de sine, ai castigat o lupta grea cu persoana cea mai dificila din lume: TU!

Apoi esti un bun exemplu pentru copii tai- daca tu fumezi, mai mult ca sigur ca si copilul tau se va apuca de fumat; daca un adolescent nu a incercat sa fumeze in aceasta perioada, mai mult ca sigur ca nu se va mai apuca vreodata; daca, copilul tau adolescent fumeaza, exista sanse mari sa renunte daca tu reusesti sa o faci.

Cu banii economisiti poti sa iti urmezi pasiunea!

Nu mai astepta fa primul pas si ia decizia acum!

Te astept sa-mi povestesti experienta ta printr-un comentariu mai jos. Sunt convinsa ca din schimbul de idei vom avea cu totii de invatat!

In articolul viitor vom vorbi despre zaharul alb.

Sa ne vedem sanatosi!

Cu prietenie,

Elena Badea.

 

Surse:

http://www.cancer.org/acs/groups/cid/documents/webcontent/002971-pdf.pdf

http://www.clicksanatate.ro/Ovazul-si-sunatoarea-iti-taie-pofta-de-tigari_0_785.html

http://editura.kamala.ro/index.php?Itemid=349&id=91&option=com_content&task=view

http://www.botanicalstudies.net/herbalism/herbal_smoking_recipes.php

http://www.ziare.com/viata-sanatoasa/fumat/oms-in-razboi-cu-industria-tutunului-vezi-cati-romani-mor-de-la-fumat-1170462

http://altmedicine.about.com/od/therapiesfromrtoz/a/quit_smoking.htm

http://voices.yahoo.com/five-herbal-remedies-help-quit-smoking-11214962.html

 

Ti-a placut articolul?

Imi pare bine ca ai parcurs acest articol pana la final. Inseamna mult pentru mine. Daca ti-a placut, alatura-te abonatilor mei si vei primi informatii utile despre plantele medicinale.

In semn de multumire pentru increderea acordata iti ofer un material despre cele mai eficiente plante medicinale in lupta cu stresul

Comments

comments

13 păreri la “Ce trebuie sa stii ca sa renunti la fumat!

    1. admin Autor articol

      Multumesc, Victor!

      Da, dar va fi in cea de a doua jumatate a lunii martie.

      Te mai astept si la urmatoarele articole!

      Cu prietenie,
      Elena.

      Răspunde
  1. Ada

    Ceea ce faci tu prin postarea unui astfel de articol este O BINECUVINTARE DE ZILE MARI. Eu ca nefumatoare insa fiica unui mare fumator,inteleg si stiu ce inseamna „fumator pasiv”. Orice atasament al omului creeaza dependente care sunt foarte greu de dezvatat; insa nu imposibil. Odata cu citirea acestui articol sper sa se sperie fumatorii in adevaratul sens al cuvintului si sa renunte .

    Răspunde
    1. admin Autor articol

      Macar sa-i puna pe ganduri….Aseara am listat articolul si l-am dat fumatorilor din famila mea. L-au luat cu un zabet ironic…la noi fumatul este periodic motiv de cearta pentru ca mie nu mi se pare normal sa-mi expun copii la tutun iar lor, fumatorilor, nu li se pare normal sa le impun limite:)

      Sa speram ca incet, incet, oamenii se vor trezi la realiatate!

      Multumesc pentru gandurile tale, te astept cu drag si la urmatoarele articole!

      Elena.

      Răspunde
  2. Dana

    Foarte bun articol, documentat, structurat, cu mesaj, felicitari. Din pacate sunt fumatoare si incercarile mele repetate de a ma lasa la fumat au esuat pana acum. Este interesant, pana la varsta de 30 de ani am fost o militanta indarjita impotriva fumatului si chiar i-am sprijinit pe cativa prieteni sa renunte la fumat. Cand m-am revazut cu ei dupa mult timp, nu le-a venit sa isi creada ochilor cand mi-am aprins o tigara.

    Deci, un semnal de alarma: Daca nu fumati, nu va apucati sub nici o forma. Este foarte greu sa te lasi.

    Răspunde
    1. admin Autor articol

      Multumesc, Dana, venind de la o fumatoare mesajul tau are si mai multa greutate!

      Cu prietenie,
      Elena.

      Răspunde
  3. cido

    un articol cu alte plante de fumat nu se face?…ar fi foarte interesant pentru milioanele de fumatori.
    offff….mi-am dat seama de mult,ca voi nefumatorii sunteti mai stresati decat fumatorii…si nu din cauza noastra,la voi e problema.
    p.s. faceti bloguri despre poluarea mediului de catre diferite corporatii,lasa-ne dreaq pe noi fumatorii,o facem pe banii si plamanii nostri,dar aia o fac pe banii si plamanii la noi toti.

    Răspunde
  4. A.Victor

    Cido, voi fumati pe plamanii nostri si pe banii nostri (cand ajungem la medic). Multumim frumos!
    In plus, cum este sa stii ca singurul mod de a-ti elimina stresul din viata te coboara in iad? Alcool, fumat, droguri, pornografie pe net, sunt la fel ca mecanism al dependentei emotionale.
    Uf, te critic, dar stiu cum te simti. Vreau sa te ajut. Dar nu pot. Numai tu poti. Dar nu o vei face.
    La revedere.

    Răspunde
    1. marieta

      chestia asta cu lasatul de fumat,e naspa rau de tot…cine nu stie ca isi face rau singur?toti o stim ,dar odata intrat acest viciu pana in strafundurile creierului,si prin toti porii,greu te poti hotara sa renunti….stiu ca e nevoie de multa vointa;cine o are si e determinat,sa-i ajute d-zeu;cine nu,asta e;soarta;fumam pana nu mai putem,cheltuim si ultimul banut,dar ce treaba are lumea cu problema asta?daca ai un viciu,trebuie intretinut; te priveste daca iei 2 paini,sau un pachet de tigari..alegerea e a fiecaruia;cui nu-i place,sa pastreze distanta;am chemat eu pe cineva sa-mi faca companie cand fumez? fiecare sa-si vada de-ale lui;una e sa dai un sfat amical,din suflet,si alta e sa judeci niste persoane necunoscute pentru ceva ce nu te priveste direct si personal; nu-ti convine,ia distanta!
      ps; as vrea sa am vointa necesara;dar daca nu o am din diverse motive,ma deranjeaza comentariile celor care altfel nu sunt bagati in seama

      Răspunde
  5. Pingback: Cum iti influenteaza sanatatea cresterea hemoglobinei | Infuzie de Sănătate

Lasă un răspuns