Cafeaua din plante, o alternativa sanatoasa la cafeaua naturala

Salut,

cafeaEu iubesc cafeaua. Imi place gustul ei si imi place sa o savurez in tihna. Nu o beau nicodata fierbinte si uneori mai adaug lapte.

Nu sunt nici pe departe un bun cunoscator al acesteia, ci doar un om care se bucura in tihna de ea…o fac tot timpul acasa si doar in cazuri de exceptie beau de la expresor.

Imi doresc ca in aceasta viata sa ajung sa experimentez ritualul cafelei la turci…nu intr-un local public, ci intr-o casa de oameni obisnuiti, intr-o zona uitat de lume, acolo unde civilizatia moderna inca nu a ajuns ca sa-l pangareasca.

In aceste conditii probabil ca te intrebi de ce am abordat acest subiect.

In familia mea exista o istorie lunga de situatii medicale legate de circulatia sangelui. Bunica mea a facut 3 atacuri cerebrale ( pe fondul unei tensiuni oscilante), a scapat cu viata, dar de 7 ani este imobilizata in pat. Mama si bunicul sunt hipertensivi iar sora mamei are tensiune fluctuanta.

Sunt obisnuita cu aceste informatii si mi-am propus sa nu traiesc ca si cand as avea sabia deasupra capului….doar ca acum 2 saptamani matusa mea a facut la randu-i un atac cerebral. Norocul ei a fost ca vasul care a cedat a fost in ureche, deci o zona la care se poate ajunge relativ usor. A fost internata in spital, dar si-a pierdut auzul complet si nu se stie daca il va mai recupera in mod natural.

Cred ca acesta a fost momentul in care s-a aprins semnalul de alarma.

Una din restrictiile pe care i le-a stabilit medicul este renuntarea la cafea si utilizarea de surogate.

 Si totusi…

Cafeaua contine antioxidanti (fenol, arome volatile) care impiedica distrugerea celulelor si, implicit, declansarea unor boli, iar acidul colorgenic reduce concentratia de glucoza. Un consum de pana la 3 cesti de cafea pe zi se pare ca reduce riscul afectiunilor cardiovasculare.

Cofeina, principalul element din compozitia bobului de cafea, stimuleaza sistemul nervos, creste activitatea intelectuala, reduce temporar starea de oboseala si favorizeaza digestia, stimuland activitatea aparatului excretor.

Actioneaza asupra tubului respirator si este un  bun remediu impotriva durerilor de cap si a migrenelor pentru ca dilateaza vasele de sange.

Studiile de specialitate arata ca nivelul mic de cofeina continut intr-o ceasca de cafea imbunatateste puterea de decizie si viteza de reactie, in timp ce cantitati mai mari  (2-3 mg/ kg din greutatea corporala) determina o mai buna rezistenta la efort fizic. Prin imbunatatirea performantelor, vigilentei si promptitudinii, cofeina din cafea scade nivelul de depresie si anxietate, precum si riscul de suicid.

Dar….

Pe langa beneficiile unui consum moderat, cafeaua are si contraindicatii. Astfel, cei cu afectiuni precum hepatita cronica, ciroza, ulcer gastric sau  duodenal, guta, nevroza, dureri de cap, hipertensiune arteriala si enterocolita cronica ar fi bine sa evite consumul de cafea.

Supradozarea duce la palpitatii, iar riscurile cardiovasculare cresc. Asociata tabagismului, unei proaste igiene a vietii si inactivitatii, consumul exagerat al cafelei antreneaza accidente coronariene.

Influenteaza atat calitatea, cat si durata somnului, fiindca stimuleaza starea de veghe, intarziind oboseala si somnolenta. Provoaca dificultati la adormire. Si daca bei 4 cafele pe zi, te poti astepta la treziri nocturne, insomnii sau chiar cosmaruri. Fiindca absorbtia este rapida, cafeinei ii trebuie mult timp sa-si piarda efectele (4-6 ore ramane activa in organism).

Exista o diferenta semnificativa intre obisnuinta si dependenta, desi adesea se face confuzie intre cele doua. Simptomele dependentei fizice includ pofta si nevoia de a creste cantitatile de substanta pentru a satisface aceasta pofta.In cantitati moderate, cofeina nu actioneaza asupra zonelor din creier legate de dependenta.

(Cofeina nu se regaseste insa numai in cafea, ci este o componenta importanta a ceaiului, a ciocolatei, dar si a bauturilor racoritoare sau energizante, precum si a unor medicamente pentru combaterea durerilor de cap, racelilor ori alergiilor.  In atari conditii, riscurile de supradozare cresc…ca si in cazul zaharului, nu cantitatea pe care o ingerezi in mod constient este periculoasa, pentru ca pe aceea o poti controla, ci cantitatea ascunsa in diverse produse, de care nu esti constient si pe care, de regula, n-o poti controla!)

De ce cafeaua din plante….

Cafeaua pe baza de plante este o alternativa sanatoasa la cafeaua obisnuita. Nu contine cofeina dar este bogata in fibre solubile si potasiu. Aceasta alternativa la cafea poate fi benefica pentru toate persoanele cu afectiunile enumerate mai sus dar si pentru copii, adolescenti si mai ales pentru femei in perioada sarcinii, a menopauzei si postmenopauzei.

Ea ofera o varietate de antioxidanti, care ajuta la protejarea impotriva bolilor cronice. Desi comunitatea stiintifica nu este complet de acord cu privire la beneficiile pe care le au antioxidantii pentru sanatate, acestia pot proteja celulele de actiunea radicalilor liberi, prevenind deteriorarea lor. Deteriorarea celulelor este responsabila pentru multe tipuri de cancer, boli si efecte de imbatranire, asa ca ar putea fi o idee buna sa consumi antioxidanti.

In ciuda lipsei de cofeina, cafeaua din plante ofera energie ( Energia in general provine din nutrientii pe care oamenii ii obtin din alimente si din bauturi iar ingredientele din cafeaua pe baza de planta ofera nutrienti). Roscova, spre exemplu, creste metabolismul si permite celulelor sa extraga zaharul din sange. Potasiul pe care-l contine poate ajuta la stabilirea echilibrului electrolitilor. Ambele te pot ajuta sa te simti plin/a de energie.

Persoanele cu probleme digestive ar trebui sa consume aceasta cafea. Este non-acida si contine inulina, un tip de fibre care stimuleaza microrganismele care traiesc in tractul digestiv. Microorganismele ajuta la digestia alimentelor, stimuleaza cresterea celulelor si te pot proteja de anumite boli.

Plante pentru cafea…

Exista pe piata diverse varietati de cafea pe baza de plante, dar la fel de bine o poti prepara in propria-ti bucatarie.

Cele mai des utilizate plante ca substituenti ai cafelei sunt:

1. naut: Cafeaua de naut este o sursa de energie, are capacitatea de a proteja inima si poate sa scada nivelul colesterolului “rau” , datorita continutului de fibre.

Nautul este bogat in aminoacizi si minerale, prevenind anemia, afectiunile coronariene, tulburarile digestive si sporind apetitul. Contine compusi cu valente antibiotice, ofera protectie cardiaca, amelioreaza functia reproductiva masculina si stimuleaza activitatea psihica.

Bautura asemanatoare ca si gust cafelei, ea iti ofera o energie constanta, fara epuizarea organismului, in timp. Boabele de naut se prajesc si se macina, fiind folosite intr-un mod similar cafelei obisnuite. Nautul

 2. papadie- Cafea de papadie este o bautura fierbinte obtinuta din radacina de papadie. Nu are cofeina si are o aroma extrem de asemanatoare cu aroma cafelei, contine antioxidanti si are proprietati laxative.Acesta este de obicei facuta intr-un filtru de cafea din radacini adunate, curatate, uscate si prajite.

Include un numar de potentiale beneficii pentru sanatate. Radacinile de papadie sunt destul de bogate in antioxidanti si contin alte vitamine si minerale cum ar fi calciu, potasiu, vitamina A. La fel ca si cafea, este un diuretic. Gustul amar va stimula stomacul sa produca mai multi acizi care pot contribui la inlaturarea constipatiei.

Cu toate acestea, poate determina tulburari gastrice si diaree ca efecte secundare, asa ca este bine sa fii precaut/a atunci cand bei aceasta bautura pentru prima data.

3.cicoare: Din radacina de cicoare, daca se prajeste si apoi se macina, se obtine o pulbere inchisa la culoare, cu efecte tonice digestive si nervoase, folosita adesea ca substitut de cafea .

Cafeaua de cicoare:

  • ombate oboseala si ajuta la concentrare;
  • nu vei avea probleme cu somnul, deoarece nu contine cofeina;
  • calmeaza durerile abdominale;
  • te scapa de constipatie, stimuland digestia;
  • protejeaza ficatul si fierea;
  • ajuta la detoxifierea organismului;
  • este recomandata persoanelor care doresc sa slabeasca..

4. roscove: sub forma de pudra. Proprietatile sale nutritive o recomanda si la prima ora a diminetii, ca inlocuitor al cafelei. Pudra de roscove e energizanta, iar partea buna e ca nici nu are nevoie de indulcire, fiind dulce in mod natural. Torni apa calda peste pudra de roscove si ameteci. Poti adauga lapte sau frisca.

5. maca: sub forma de pudra se poate pune in smoothie-uri sau sucuri de orice fel. Se combina bine cu apa, pudra de cacao si mierea. Maca este un aliment foarte puternic si de aceea este bine sa se inceapa cu doze mici de o lingurita/zi. Daca nu apar nici un fel de reactii neplacuta aceasta doza poate fi crescuta dupa o saptamana la 2 lingurite si apoi la 1 lingura pe zi.

Cafeaua de maca creste libidoul, iti ofera un somn profund, iti echilibreaza starea de spirit, amplifica memoria si functionarea creierului. Te ajut asa te eliberezi de strea si incetineste procesul de imbatranire. De asemenea, micsoreaza durerile articulare si iti ofera mai multa rezistenta si anduranta. Previne osteoporoza, datorita nivelului inalt de calciu si proteinelor vegetale.

6. orz. Cafeaua din orz este “prietena stomacului” si o sursa excelenta de nutrienti, vitamine, antioxidanti si minerale, care sunt benefice pentru starea generala de sanatate a organismului uman. Pudra de orz prajit, care are un gust similar cafelei si aceeasi culoare. Insa e mai sanatos!

Sa descoperi care este aspectul legat de cafea pe care il iubesti atat de mult te poate ajuta sa alegi o alternativa, un surogat potrivit pentru tine!

Sa fie vorba de gustul amar, de laptele fierbinte, cofeina sau ritualul in sine ?

Sunt curioasa sa aflu…la mine este gustul si ritualul, la tine ce conteaza ?

Cu prietenie,

Elena Badea.

PS.1.In articolul urmator discutam despre tei

PS.2. tocmai vorbeam cu sotul meu despre surogatul de cafea ceausist, nechezolul, iti mai amintesti gustul lui? eu nu l-am incercat, aveam 12 ani cand a picat regimul ceausist….

Ti-a placut articolul?

Imi pare bine ca ai parcurs acest articol pana la final. Inseamna mult pentru mine. Daca ti-a placut, alatura-te abonatilor mei si vei primi informatii utile despre plantele medicinale.

In semn de multumire pentru increderea acordata iti ofer un material despre cele mai eficiente plante medicinale in lupta cu stresul

Comments

comments

Lasă un răspuns